nufnang

Thursday, January 17, 2013

Perginya Pok menemuai Allah yang kekal

Inilah Arwah Pok Deen...Lepas aku urut-urut badan dia...terlena dia seketika...
 Pok Den ( NORRUDIN) ibarat bapak aku yang menjaga dan menyekolahkan aku dari kecik sampai ke besar..duit-duit sekolah dia, Ma(CIK MAH) dan bapak aku (PAK MAJID) sediakan..Aku zaman kecik-kecik duduk ngan Nenek aku (Chik).Aku dijaga dengan penuh kasih sayang.....
Pok Den bertemu jodoh dng org Kelantan.....dpt anak sorang SHASHA...beliau menetap di Kelantan dng tujuan nak duduk dkat dng anak tunggal kesayangannya...
Pok masuk spital USM Kubang Krian sebelum raya haji lagi kerana bengkak hati, dia tak de pun bagitau sape-sape pun sbb tak nak menyusahkan org lain....sehinggakan taukehnya tu merata tanya org nombor Hp keluarganya yang lain..

Belah kiri tu Ayah Cik...Belah kanan tu sepupu aku..abg Awang

Masa Raya Haji aku balik balik trganu hari Sabtu malam mak za (ZAHARA) call bagitau Pok baru sampai di rumahnya di hantar oleh majikannya. Aku bergegas bersiap untuk ke Dungun..Bila aku datang..dia terus ckp..semua org balik...su aje yg tak balik...merujuk pada adik bongsu dia yang duduk di Puterajaya.

Elisha tertidor..

Sebelah tangan urut Pok..sebelah kiri pangku Elisha

Lenakan kalu tidor atas orang....
 Aku urutkan belakang,perut sbb dia ckp susah nak nafas.....Malam tu pulak anak sedara aku anak si Ayu tuju sawan tengah magrib tu..kira tengah kisahkan dia untuk di bawak ke spital dungun...Bawak sekali ma dan ayah untuk ke spital dungun... Bertolak balik dari Dungun tu kul 12 malam...Besok pepagi aku dah bersiap balik ke Seri Iskandar sbb lusa anak semua dah skolah.....
30 Oktober 2012 aku dpt mesg dari Makza...lepas isyak mereka antor Pok ke spital Dungun xray jangkitan pada paru-paru dan Dungun refer ke Kuala Trganu ...kebetulan pulak si Jufri sedang cuti sem...Jd Jufri lah yg follow ambulan dgn kereta....Allah dan mengatur setiap kejadian tu dengan penuh teliti tanpa kita tau....Dan sepanjang di rawat di hospital Nur Zahira pok di jaga oleh Jufri, semoga allah melimpahi rahmat dan keberkatan buat Jufri.... 31 Oktober 2012 Pok menghembuskan nafas yang terakhir jam 7.30PM setelah dia dpt jumpa anak kesayangan  dia..SHASHA yg tiba dari Kelantan.
Doktor diagnosis beliau penyakit bengkak hati...seluruh organ dlm badannya rosak...bila xray paru-parunya ada bintik -bintik putih..mungkin habok kayu..sbb dia keje tukang perabot dari dia muda hinggalah dia meninggal....
Kebetulan pulak adik aku yang bongsu ambil kes Pok ni..tercatat terkena penyakit kencing tikus...
Jenazah terus di mandi dan di kafankan di hospital dan bawa balik untuk sembhyang di Masjid Banggol Peradong. Semua selamat dikebumikan malam tu jugak jam 11.30PM.

Aku balik malam tu jugak 2 beranak dng Elisha dengan bas...sbb org lain skolah...si Kakak pulak dok tengah mcm-mcm ujian skolah skrang...Sepanjang perjalanan si Elisha pulak pantang nampak org lelaki...panggil ayah...sudahnya 1 bas dengor dia melalak...tak kira lah org tu dlm bas turun g toilet ke ataupun dia nampak org kat luar bas yg  berjalan...semuanya ayah....aduhhh jenoh nak sampai ke Trganu...
Sampai Trganu  kul 5.30 pagi..Abang Ipar dan Kak Nor dtg ambil....kul 8.00 terus g umah adik  berdekatan umah kakak tu je...kat situ terjumpalah pulak adik lelaki yg dok Kelantan tu sekeluarga...rupanya mereka sampai dlm kul 12 dari Kelantan.
Nampak tu...dah dpt camera tu ambil gambor sendiri....
Menyengehlah sbb ramai yg layan dia


Galaxy sape tu jadi hak milik dia tu....

Pagi tu pulak hujan renyai-renyai...aku tinggalkan semua anak-anak umah adik aku, mereka sukalah berlonggok ramai-ramai jumpa sepupu sepapat mereka......dan aku balik umah kakak untuk mandi dan sebagainya...
Kami 3 beradik baca yassin

Angkut bersama anak-anak

Baju hijau adik aku(AYU), tudung hitam adik ipar(B)

Dalam kul 10 cam gitu...terus g ziarah kubur arwah anak beranak bacakan yassin...Lepas tu terus g ziarah ayah Ngah dan Ayah Long ..mereka pun dah tak berapa sihat sangat dah pun....
Petang tu terus balik Kerteh...dlm perjalanan Mak za call ajak g tahlil kat Masjid Banggol Peradong....Aku g tahlil..tinggalkan Elisha  dng sepupunya...Alhamdulilah tak de masalah...cukup masa.
Sabtu malam Ahad aku balik ke Perak...Esoknya kerja mcm biasa....
Pada 15 November 2012 kami(aku,Makza)merancang untuk pergi ziarah anak arwah di Kelantan.
Alhamdulilah segala yang dirancang berjalan dng baik...Makza g pagi...Aku bersama 3 beradik g belah petang sbb adik aku yg lelaki tu keje pagi....
Inilah anak tunggal Arwah Pok(SHASHA) UPSR 5A

Bersama MakLang

waktu tidor mesti tidor...walau dimana saje berada

Bersama rombongan

Orang kuat kami...sorang dr perak...sorang dari Kelantan

gambar SHASHA masa kecik..Abahnya yang framekan.

Helmet milik arwah..selalu guna helmet ni untuk ke tempat kerja




 
Tempat arwah bekerja

Keluarga yg turut serta

Besarkan keluarga kami


Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa yang lalu dan   Pok Deen di tempatkan bersama org-orang yang beriman dan beramal soleh...Segala amalan baik yang di lakukan selama hayatnya di terima oleh Allah Taala..AL FATIHAH.....

No comments:

Post a Comment